Supporter van schoon Nederland Schoon
Supporter van schoon Nederland Schoon
Supporter van schoon Nederland Schoon
Supporter van schoon Nederland Schoon
Supporter van schoon Nederland Schoon
Exciting problem
Hoe graag we het soms ook zouden willen: mensen die rommel achterlaten (zwerfvuil-veroorzakers) bestraffend toespreken, dat heeft alleen maar een averechts effect.
Goed gedrag belonen, al is het maar met een compliment, dat werkt al een stuk beter. Iedereen die wel eens een propje in Holle Bolle Gijs heeft gegooid, kent dat gevoel.
Maar … de stichting Nederland Schoon wilde een stap verder gaan. Een beweging creëren van mensen die het goede voorbeeld geven. Mensen, groepen en bedrijven die zich in willen zetten voor een schonere leefomgeving, samenbrengen.
Als dat geen exciting problem is: hoe starten we een heuse beweging van ondernemende en gedreven zwerfvuil-verminderaars?
Actionable idea
We kozen dit keer een rigoureuze aanpak: een heel nieuw merk. Het zou niet geloofwaardig zijn als Nederland Schoon zich ineens als ‘beweging’ zou manifesteren.
Een nieuw merk, een beweging waar iedereen onderdeel van kan zijn: Supporter van Schoon. Iedereen die net wat méér wil doen voor een schoner Nederland kan supporter worden.
En dat hebben we laten zien. Niet alleen gewone en bekende Nederlanders werden supporter (inmiddels zijn het er precies 236.089), maar ook gemeenten, horecagelegenheden, sportclubs en (grote) bedrijven wilden de wereld graag laten weten dat ze Supporter van Schoon zijn.
We hebben ze opgeroepen, we hebben ze laten zien, we hebben project van individuele supporters gesteund of een beetje beroemd gemaakt, we hebben ze aan het werk gezet. En zoals het een echte beweging betaamd, die krijgt een eigen leven. Zo eigen dat er (ook een beetje jammergenoeg) geen ‘reclame’ meer voor gemaakt moet worden.